El Amazonas - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Rowana Legito - WaarBenJij.nu El Amazonas - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Rowana Legito - WaarBenJij.nu

El Amazonas

Blijf op de hoogte en volg Rowana

07 Mei 2013 | Colombia, Bogota

Wow, wat vliegt de tijd hier voorbij! Nog maar 3 weekjes op de uni en mijn semester op de Javeriana zit erop, en nog steeds heel veel dingen die ik moet zien/wil doen. Veel gebeurd weer de laatste 2 maanden, eerst maar eens een verslagje over de jungle.

Want echt waar, wat een geweldige ervaring was dat! Ongelofelijk hoe veel indruk iets op je kan maken, nooit verwacht dat ik het zo leuk zou gaan vinden. Alle “primitieve beelden over de jungle” kunnen worden bevestigd; Slapen in hangmatten, niet kunnen douchen of je haren kammen, zelf een kampvuur maken, geen elektriciteit, de hele week dezelfde kleren, Tarzan .. En ik zou het zo nog een keer willen doen! Mede ook omdat de organisatie waarbij we hebben geboekt, Selvaventura, van het begin tot eind alles voor ons tot in de puntjes heeft geregeld, een aanrader voor iedereen die nog wil gaan! Het is heel raar dat je zo van de natuur kunt gaan houden, en al helemaal, dat dit mij overkomt, Rowana die totaal niet van natuur, wandelen en dieren houdt, nooit zonder telefoon + muziek de deur uitgaat, miljoenen paar schoenen en 5 klerenkasten heeft en ga zo maar even door..

We begonnen in Leticia en zijn “naar Brazilië en Peru geweest”. (Tabatinga, net over de grens van Colombia in Brazilië en het eiland Santa Rosa wat op een kwartiertje varen ligt hoort bij Peru.) Daarna begon onze jungletocht toch echt, en na de eerste 2 uur gelopen te hebben dacht ik ondanks de enorme hitte, dat valt mee, dit komt wel goed! Maar daar ging ik later nog wel anders over denken. De eerste dag bestond vooral uit lopen, planten en bomen leren kennen, (er zijn letterlijk bomen voor alles, hoofdpijn, buikpijn, bomen waar je water uit kunt drinken, lekkerder dan een flesje spa blauw!!) de eerste ervaring met baden in de Rio Amazona en daarna onze hangmatten gereedmaken voor de nacht. De avond doorgebracht met de inheemse bevolking met verhalen van het “stamhoofd” en ook pure coca geproefd, bah! Wel heel indrukwekkend om het verhaal over cocaïne van de inheemse bevolking te horen, wat voor impact de slechte naam van cocaïne op hen heeft en vooral de echte betekenis van coca te leren kennen. De tweede dag werd duidelijk dat het niet voor niets was dat ze de tour die wij uitgekozen hadden de zwaarste noemen, want door de stromende regen door de jungle lopen, waarbij bomen als bruggen worden gebruikt, het pad letterlijk voor je vrij wordt gehakt en door het steeds hoger staande water je op gegeven moment tot je knieën in het water staat en dat ook nog met backpack.. Wow! Wie had dat gedacht dat ik dat ooit zou gaan doen. Om het af te maken, sliepen we ergens in het midden van de jungle, je hangmat tussen 2 bomen en alleen een plasticje boven je hoofd. (Dit was de nacht dat ik doodsbang was dat een tijger me op zou eten! Gelukkig heeft ie me niet gevonden, alleen de 5792847928 muggen wel.) Ik heb de nacht overleefd, maar dit was dan ook echt het enige moment wat verschrikkelijk was, de volgende dag was ik dan ook boos op de hele wereld en was ik helemaal klaar met de hele jungletocht en ik wilde a la minute naar huis. Maar nee, de volgende uitdaging stond alweer klaar; een boom van 35 meter hoog bestijgen met maar liefst 1 touwtje en een tuigje, om vervolgens daar de nacht door te brengen. Achteraf gezien viel dit nog mee, de volgende dag naar beneden gaan was erger, en ja, daarbij zijn ook de nodige tranen gevallen. Maar wow, wat een ervaring! Achteraf ben ik trots op mezelf en had ik het voor geen goud willen missen, maar ik heb toch ook echt wel gedacht zoek het allemaal maar uit met je blije gedoe over hoe mooi, leuk en geweldig alles hier is, dit is een ramp! Maar ook ik kan nu alleen maar blijven zeggen dat het geweldig is, er zin zo veel mooie dingen op onze aardbol waar wij als Nederlanders totaal niets vanaf weten.. Ja ja, Rowana is van de natuur gaan houden!! Het tweede gedeelte van onze trek was het water gedeelte, waarbij we alles met de boot deden. Dit was een stukje relaxter, met veel zon, zwemmen, veel dieren gezien, lekker gegeten, voor het eerst in mijn leven gevist en daarbij ook wat gevangen, (pirañas, en ze waren echt lekker!!) kayaktochten alsof we in een Disneyfilm zaten, op kaaimannenjacht geweest, roze dolfijnen gezien.. En nog heel veel meer! Allemaal even leuk en indrukwekkend, ook echt heel raar dat we iedere keer naar het volgende dorpje per boot gingen en vooral ook echt heel mooi om te zien hoe die mensen hun normale leven gewoon door kunnen laten gaan ondanks dat alles eigenlijk onder water staat. Ik kan nog uren door blijven vertellen over de jungle, maar helaas heb ik niet meer tijd omdat ik nu toch daadwerkelijk een beetje moet gaan studeren de laatste 2 weekjes.. Ik heb foto’s geüpload op Facebook die de meesten waarschijnlijk al wel gezien hebben, dus aan de hand daarvan kan ook wel een beeld gevormd worden… :). Wat we na de jungle uitgespookt hebben komt in een volgend verslag, wat waarschijnlijk zelfs deze week nog wel zal gaan lukken want 2 weekjes studeren betekent natuurlijk ook heel veel soggen.. Maar ik ga het echt proberen, wantttttt …………..

VOLGENDE WEEK KOMT MAMA NAAR BOGOTÁ !!!! :D :D :D :D :D :D :D

Dus dat is allemaal extra motivatie om al veel vooruit te studeren. We zien vanzelf wat ervan terecht komt! Geniet allemaal van het lekkere weer in Nederland, waar ik op dit moment wel jaloers op ben want hier regent het al de hele dag!

xxx

  • 07 Mei 2013 - 00:28

    Lisa :

    Nog heeeeeeel veel plezier daar scheet!! Klinkt allemaal geweldig, geniet ervan. Kussies uit Tilburg

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rowana

Actief sinds 20 Jan. 2013
Verslag gelezen: 378
Totaal aantal bezoekers 11229

Voorgaande reizen:

17 Januari 2013 - 31 Augustus 2013

Exchange semester in Bogotá, Colombia!

Landen bezocht: