Studeren, Villa de Leyva&crazy weekenden in Bogotá - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Rowana Legito - WaarBenJij.nu Studeren, Villa de Leyva&crazy weekenden in Bogotá - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Rowana Legito - WaarBenJij.nu

Studeren, Villa de Leyva&crazy weekenden in Bogotá

Blijf op de hoogte en volg Rowana

18 Maart 2013 | Colombia, Bogota

Jeeej, nog maar 3 daagjes college en dan lekker een weekje vakantie!!!, dacht ik toen ik opstond. Maar eigenlijk vier ik al 2 maanden vakantie. Opa herinnerde me er gisteren aan dat ik al 2 maanden weg ben, de tijd vliegt. En weer veel leuke dingen gedaan!

De rest van de tentamens is gelukkig goed verlopen, en dat met maar 3 uurtjes studeren voor een tentamen. Dus vol goede moed (of misschien moet ik zeggen, met nóg minder motivatie om te studeren) het nieuwe blok begonnen met veel feestjes en uitstapjes. Een dag na mijn laatste tentamen was het tijd om te winkelen. Eerst zijn we meer richting het zuiden gegaan. Er wordt over het zuiden van de stad gezegd dat het er heel onveilig is, en ook al waren wij nog in het veilige gedeelte, het was heel raar om te merken dat wij er ook een stuk minder op ons gemak voelden. We waren met alleen meisjes en werden heel erg aangekeken en de winkels binnen gelokt door de mannen en we hadden het gevoel dat we heel erg in de gaten werden gehouden. Ook opvallend was dat er bijna alleen maar mannenwinkels waren, en er ook vooral mannen daar rondliepen. Dus ook al is die wijk en die centro commercial ons aangeraden, we zijn snel naar 1 van de andere honderen centro commerc ials gegaan. En dat is een soort “ritueel” geworden, iedere week ons even uitleven in een centro commercial, geweldig!! Absurd ook dat bijvoorbeeld merkkleding en schoenen hier in verhouding met Nederland wel goedkoop zijn, en je bijvoorbeeld voor tandpasta in de supermarkt 7 euro kunt betalen. Maar goed, dat is Colombia. Ook begin ik nu meer te merken dat het toch wel écht onveilig kan zijn. Gelukkig (onder het typen zorg ik dat ik dit heel hard afklop) heb ik nog niets vervelends meegemaakt, maar helaas zijn er 4 exchange studenten waar ik mee omga beroofd in deze laatste weken, op klaarlichte dag, in onze “veilige” wijk. En ja, dit gebeurt dus ook echt met messen. Ook 2 jongens die gedrogeerd zijn tijdens het uitgaan, vervolgens beroofd, ergens wakker worden zonder te weten hoe ze daar terecht komen en wat er is gebeurd. Ook is er voor het eerst een schietpartij in onze wijk geweest.. Dit zijn dus de precies de dingen die we allemaal niet willen horen, beter gezegd, de dingen die we allemaal vergeten waren dat die kunnen gebeuren omdat we ons zo veilig voelen, helemaal gewend zijn etc.. Maar we zijn weer even wakker geschud en letten toch net iets meer op nu we weten dat het “toch allemaal écht waar is wat ze zeggen”.

Maaaaar na al deze sombere verhalen, kan ik heel veel leuke dingen vertellen, want ook al gebeurt er zo veel slechts, Colombia heeft ons ook heel wat mooie dingen te bieden. Het weekend na de tentamens mocht er natuurlijk flink gefeest worden, 1 avond met een partybus en een groep exchange studenten+colombianen naar Andrés Carne de Res geweest. Mijn Lonely Planet beschrijft het als “you cannot describe it, it’s extravagant, awesome all-in-one night, and if it’s not the most insane night you have ever had, you’ve done too many drugs”. Dus dat beloofde een wilde avond te worden, wat het ook zeker was. Je kunt er eten, wat drinken, maar ook feesten tot in de vroege uurtjes. Ook hier maakt het weer niet uit hoe oud je bent, ook al ben je 111 en wil je na het eten even dansen, alles kan. Geweldig. Zaterdags van het weer genoten in een park, een andere wijk in het noorden van de stad bezocht en natuurlijk nog een centro commercial bezocht, en ’s avonds ben ik met 2 vriendinnen en een paar colombiaanse huisgenoten voor het eerst naar een club geweest waar een feest met “onze muziek” was en voor het eerst een hele avond met house, techno, hiphop en r&b hadden. Heerlijk. Dacht ik zondag een enorme kater te hebben, was het toch niet mijn eigen schuld en werd ik ziek. Dus echt heel leuk, tot donderdag op bed gelegen.
Na 4 dagen slapen was ik zo fit als een hoentje, en was het wel weer tijd voor een volgend tripje! Dus zijn we het weekend naar Villa de Leyva geweest, een geweldig mooi koloniaal dorpje op een paar uurtjes van Bogotá. We gingen met een groep die van alles organiseert voor exchange studenten en we waren uiteindelijk met een groep van ongeveer 25 wat dus erg gezellig was. We sliepen op een soort grote enorm luxe boerderij, met een echt geweldig uitzicht!! Het was echt gewoon een dorpje ineens midden tussen alle bergen. Na een hele avond feest ’s ochtends de zon op zien komen was dan ook echt geweldig. Zondags was er een hiking tour, langs 7 watervallen. Niemand was echt goed voorbereid op deze tocht omdat we dachten dat het allemaal wel mee zou vallen met hoe zwaar het was… Dat was dus even pittig in de brandende zon na een paar uurtjes slaap, maar iedereen vergat het echt totaal toen we de eerste waterval zagen en daarna steeds dieper erin gingen, je gaat echt van de natuur houden. Na deze tocht het dorpje nog in geweest een paar uur. Heerlijk ook die rust die er in Villa de Leyva was, dan besef je pas hoeveel lawaai er in een grote stad is zeg.. Daarna was het weer tijd om terug te gaan naar Bogotá! Zo druk als iedereen de heenreis was, met harde muziek en veel drank, zo rustig was het de terugweg en sliep iedereen..

Afgelopen week wilde ik eindelijk maar eens aan de studie gaan, maar helaas weer meer “vakantie gevierd” dan gestudeerd. Want op de 1 of andere manier weten we zelfs van een simpele boodschap, toch een hele trip te maken, door bijvoorbeeld boodschappen te doen aan de andere kant van de stad. Maar ag, zo leren we de stad tenminste kennen.. Een hele leuke “tweede griepgolf” bereikte ook Bogotá, waardoor ik weer 2 dagen ziek op bed lag. Ook dit bekijk ik maar van de positieve kant, ik ben ervan overtuigd dat ik nu alle ziekheid weer heb gehad voor de rest van het jaar;). En toen ik vrijdag weer topfit was, was dit natuurlijk een excuus om er een enorm dol weekend van te maken. Want ook in de “bogotanos” hebben bewezen dat ze weten hoe ze helemaal locos moeten worden op technofeesten.. Dus dit was echt een heeeeel vet weekend met 2 mooie feestjes, vrijdag werd een nieuwe club geopend, waar ze iedere week internationale dj’s uitnodigen om er een mooi feestje van te maken. Het is een soort oud landhuis in een doodnormale straat op 10 minuutjes lopen van ons huis. Dan kom je binnen, totaal een andere wereld, de mogelijkheid om in de “tuin” van het landhuis te dansen met een geweldig uitzicht met alle hoge flats, lichtjes en bergen en daar ’s ochtends de zon op zien komen. Zaterdag een feestje in een flat op de 30e verdieping dus weer een view om u tegen te zeggen.. Gisteren was dus een zware dag, 2 dagen half 8 thuis komen en dan nog topfit zijn is helaas niet mogelijk.. Maaaar omdat we niet heel veel weekend-en in Bogotá zijn wilden we toch wat van onze zondag maken, dus zijn we naar la Candelaria geweest, gegeten, gedronken, ijsjes gegeten, lekker rondgedwaald en wat gewinkeld, kortom lekker chill dagje en ondertussen de stad weer verder verkennen..

En als laatste moet ik nog echt eventjes melden: iedereen die een slecht beeld heeft (of had) over Colombia!!! Laat dit beeld verdwijnen!! Okee, het is zo dat we nu ook af en toe wat slechte dingen horen die gebeuren, maar het is zo’n prachtig land, veel mooie dingen te zien, veel leuke dingen te doen, maar vooral de mensen zijn ook écht geweldig.. “Me gusta Colombia”, dat is zeker!

  • 18 Maart 2013 - 15:16

    Loes:

    Leuk om te lezen Rowana! Feest ze daar :)

  • 18 Maart 2013 - 22:29

    Chantal:

    Heey Rowana

    Wat fijn om te lezen dat alles goed met je gaat...
    Heel veel plezier nog maar dat gaat vast goed komen ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rowana

Actief sinds 20 Jan. 2013
Verslag gelezen: 397
Totaal aantal bezoekers 11234

Voorgaande reizen:

17 Januari 2013 - 31 Augustus 2013

Exchange semester in Bogotá, Colombia!

Landen bezocht: