De eerste dagen ver weg van Nederland - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Rowana Legito - WaarBenJij.nu De eerste dagen ver weg van Nederland - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Rowana Legito - WaarBenJij.nu

De eerste dagen ver weg van Nederland

Blijf op de hoogte en volg Rowana

20 Januari 2013 | Colombia, Bogota

Buenas tardes desde Colombia!

Het is ondertussen alweer een paar daagjes geleden sinds ik Nederland heb verlaten, dus tijd voor een berichtje! Ik heb nog niet heel veel spannends gedaan omdat ik erg last heb van de jetlag, dus vandaag ook lekker een lazy sunday om morgen goed uitgerust te kunnen beginnen met de colleges.

Maar laat ik bij het begin beginnen. Wekenlang zag ik voor me hoe ik woensdagavond 16 januari na mijn tentamen deze blog zou gaan maken, totaal ontspannen richting Helmond zou treinen en klaar zou zijn voor het grote avontuur. Dat ging iets anders dan gepland. Het tentamen daar zullen we maar niet meer over praten, bij thuiskomst 's nachts nam de stress alleen maar toe en tot het laatste moment dat ik ons geliefde huisje in Helmond verliet donderdag was het haasten, stressen, huilen en rennen. Maaaar, "ALLES KOMT GOED", goed op Schiphol gearriveerd, een heftig afscheid gehad en daar stond ik dan een paar uur later met al mijn spullen in Madrid. Ik werd opgehaald door de shuttleservice van het hotel, prima geregeld! Heerlijk roomservice besteld, lekker wijntje erbij, en yesss: Eindelijk was ik er klaar voor! Na een paar uurtjes slapen was het alweer tijd om naar het vliegveld te gaan en dan eindelijk richting Colombia te gaan. Het inchecken duurde erg lang, maar ik voelde me helemaal thuis tussen alle andere mensen met 1000 kilo aan bagage bij zich. (Oké, 1000 is erg overdreven, maar iedereen had 2 koffers, heel veel handbagage, huisdieren, schreeuwende baby's, noem het maar op.) Met een uurtje vertraging, zette ik uiteindelijk rond 14.00 Colombiaanse tijd de eerste stappen op Colombiaanse grond. De beste omschrijving voor mijn gevoel toen: WOW. Je loopt het trapje af vanuit het vliegtuig en links en rechts word je omgeven door bergen, echt geweldig.

Ik werd opgehaald door Jorge, de kleinzoon van mijn hospita. We namen de taxi naar het vliegveld en tijdens dit ritje heb ik mijn ogen uitgekeken. Je komt in een totaal andere wereld terecht, maar vreemd genoeg voelde het al snel goed. Eenmaal bij mijn nieuwe huis aangekomen was er een warm ontvangst door "oma" en de 2 andere studenten van het huis (1 duitse en 1 colombiaanse). Het is een mooi huis, het lijkt een beetje op hoe mijn opa en oma in Curaçao wonen dus dat geeft een lekker familiegevoel.

Ik moest meteen door naar de universiteit, omdat vrijdag de laatste dag was dat ik me kon registeren. Het is op loopafstand van het huis, dus ik kon meteen de buurt al een beetje verkennen. Veel onbekende, maar leuke dingen die je ziet. Mensen groeten elkaar alsof ze elkaar al jaren kennen, een vrouwtje die deurmatten verkoopt aan de automobilisten, kraampjes waar je een losse sigaret kunt kopen (en die vervolgens ook met een aansteker die er aan een elastiekje bij hangt aanmaakt) en muziek vanuit allerlei huizen, winkels en bussen. Wat een gezelligheid! De universiteit is ontzettend groot en heel erg mooi. Ik heb nog niet de hele campus gezien, want nadat ik me heb ingeschreven en we iets hebben gegeten zijn we richting huis gegaan omdat ik erg moe was. Ik ben ook zo slim geweest om mijn rooster te vergeten bij de administratie, waardoor het een verrassing is hoe laat ik morgen college heb. Goed begin is het halve werk zeggen ze dan?!

Toen ik thuis kwam, was ik "ineens" jarig volgens de nederlandse tijd. Ik was het helemaal vergeten dus bij de eerste felicitatie was ik even in de war. Maar het had best iets leuks dat ik een keer extra lang jarig was:). Het allerfijnste was nog wel dat ik een shirtje met korte mouwen aan kon op mijn verjaardag!! Ik heb deze dag in het centrum doorgebracht met Jorge. Hij heeft me helemaal rondgeleid, allerlei dingen uitgelegd zoals welke wijken ik absoluut niet heen moet gaan, welke wel, leuke winkeltjes, leuke plekken voor studenten laten zien, 10x herhaald hoe het "stratensysteem" van Bogotá in elkaar zit (wat ik helaas nog steeds niet begrijp) en me getrakteerd op een verjaardagsetentje. Zo vloog de dag voorbij en was het ineens alweer avond. We zijn nog even naar een bar hier in de wijk geweest om toch nog een beetje een verjaardagsgevoel te krijgen. Mooi om te zien was dat het erg klein was, het was meer iets waar je gezellig gaat zitten kletsen dacht ik. Tot een meisje een leuk liedje hoorde en zin kreeg om te dansen. Ze schoof haar stoel en de tafel opzij, begon te dansen en al snel stond ik ook tussen de dansende mensen.

Dit was een leuke afsluiting van de dag, hierna ben ik redelijk op tijd gaan slapen en is het nu alweer zondag! Nu lekker rustig aan want ik denk dat ik morgen ga zorgen dat ik om 8 uur op de uni ben aangezien ik niet weet hoe laat ik moet beginnen... En wat ik wel heb onthouden is dat ik donderdag om 7.00 uur college heb, dus wie weet voor wat voor verrassing ik morgen kom te staan.

Een erg lang verslag maar dan zijn jullie een beetje op de hoogte. Foto's komen later nog! Dikke kus en knuffel vanuit Colombia!

  • 20 Januari 2013 - 19:20

    Tante Annrmie:

    Hartstikke fijn meid dat je ontvangst en de rest zo leuk was, het is toch een andere wereld, ik wens je nog alle goeds toe vele gr en xxx vanuit helmond.

  • 20 Januari 2013 - 19:27

    Anke:

    Zoooo herkenbaar dat warme hartelijke en welkome gevoel dat mensen je kunnen geven in Zuid Amerika...Wow...Klinkt al heerlijk. En zo te lezen is de stress van je schouders afgevallen. Leuk dat er ook 2 andere studenten in je huis zitten. Kan je direct je ervaringen delen. Hoop dat je je reisverslag bijhoudt, dan kunnen we hier af en toe even de kou vergeten! Succes morgen met je eerste dag universidad!!! Liefs Anke

  • 20 Januari 2013 - 19:31

    Meggy:

    Klinkt als een goed begin!! Ik ga trouw al je blogs lezen. X

  • 20 Januari 2013 - 19:38

    Claudia:

    Hey meisje,
    Fijn om te horen dat het goed met je gaat! Go for it...ik hou je in de gaten! :) x uit het koude Helmond x Claudia

  • 20 Januari 2013 - 19:44

    Rick. Sharon:

    Heej rowana!!

    Wat fijn dat de eerste dagen zo goed zijn verlopen!
    Ik zou willen dat ik een t-shirt aankon op mijn verjaardag.
    Het is leuk om te lezen hoe gastvrij ze daar zijn en dat je je daar ook thuis voelt.

    Weer hopen snel op een ander verslag!
    Doe je best een hou je taai.

    Groetjes en xxx Rick en sharon.

  • 20 Januari 2013 - 20:23

    Shanice:

    oeewowowwooewww bijna colleges, spannend! niet erg als het morgen later begint, dan heb je een beetje de tijd om de campus te verkennen enzo :D succes en veel plezier morgen babe, hopelijk zijn je vakken leuk!

  • 21 Januari 2013 - 22:30

    Peter En Janine Smits:

    Hallo rowana,
    Leuk om te lezen dat je een hartelijk welkom heb gekregen en de reis zo voorspoedig is verlopen straks op de campus lekker aan de slag hier in Tiel net als in de rest van Nederland hartstikke wit en koud. Zal daar wel anders zijn.
    Groetjes uit Tiel

  • 23 Januari 2013 - 08:54

    Thijmen Saris:

    hoi rowana
    goed dat je goed bent aan gekomen ik ga al je berichten lezen
    en wel skypen he
    groetjes je neefje thijmen

  • 24 Januari 2013 - 13:09

    Loes:

    Wat heerlijk om te horen dat alles goed is gegaan en dat je je zelfs al thuis voelt:) Gaat helemaal goed komen daar, heel veel succes nog met de eerste colleges en ik kijk alweer uit naar je nieuwe update! Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rowana

Actief sinds 20 Jan. 2013
Verslag gelezen: 807
Totaal aantal bezoekers 11216

Voorgaande reizen:

17 Januari 2013 - 31 Augustus 2013

Exchange semester in Bogotá, Colombia!

Landen bezocht: